Hoe ga ik om met snoepmomenten?

Wie houdt er nu niet van snoep? Het smaakt lekker en het ziet er leuk uit. Denk aan al die felle kleuren en leuke vormpjes. Niet te vergeten voor kinderen al die lokkende verpakkingen met hun favoriete cartoons erop. En als je een dagje erop uit gaat dan moet er toch echt wel een lading snoep mee om maar te zwijgen van al het snoep en candybars die op de loer liggen in veel sport accommodaties.

Ik ben een echte snoepkont. Ik ben dol op heerlijke lekkernijen zoals chips, slagroom in mijn koffie, een bonbon, tony chocolonely chocolade, een heerlijk taartje, nootjes, noem het maar op. Ik zouliegen als ik zou zeggen dat ik er niet van houd. Wie houdt er niet van snoep en lekkernijen? ‘Dieliegt dat ‘ie barst’ , zouden we in op z’n Brabants zeggen. Toch houdt ik ook onwijs veel van gezondeten. Mij maak je blij met een heerlijke fruitsalade, smoothies, allerlei lekkere groentes, yoghurtjes, gezonde nootjes, havermout, quinoa, enzovoorts. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk gezonde voedingsmiddelen tot mij te nemen en daar van te genieten. Lekker variatie in je maaltijden en tussendoortjes stoppen en zo genieten van een gezonde lifestyle, maar snoepmomenten heb ik ook zeker, en hier voel ik me niet schuldig om. Veel mensen hebben dat echter wel en dat is natuurlijk niet geheel ongegrond, dus nog even waarom teveel van het verkeerde snoep ongezond kan zijn.

Calorien en suikers

Snoepen is ongezond het zit boordevol suikers, calorieën en niet te vergeten de toevoegingen. Heerlijk toch, een winegum? Lekker kauwen op een stukje gelatine dat gemaakt wordt van botten en pezen van dieren (ja, echt!). En wat te denken van wat al die suikers met het gedrag van je kinderen doen? Aan het einde van de dag moet je ze vaak in bedwang houden, stuiterend en opgefokt van alle suikers en toevoegingen die ook nog eens slecht zijn voor de gezondheid en ontwikkeling van je kind. Als je je erin verdiept schrik je van de ingrediënten die niet alleen de kinderen, maar ook wij zelf binnen krijgen. Nu ben ik niet zo’n mama die mijn kinderen geen snoep geeft, en buitenshuis heb je ook niet in de hand wat ze krijgen. Maar ik probeer ze wel goede producten te geven als ik er wel de controle over heb. Ik schrik vaak van wat kinderen bij zich hebben of als ik op zondag naar de zwemles ga om 9 uur in de ochtend dat er dus echt al kinderen en ouders aan de gevulde koeken en candybars zitten

Dagelijks snoep en frisdrank en al die andere ongezonde dingen geven grote kans op hoofdpijn, gewichtsproblemen, allergieën, gedragsstoornissen, concentratieproblemen en wat al niet meer. Toch kunnen we er vaak niet omheen dat kinderen nu eenmaal ook graag een snoepje eten.

Gelukkig kunnen je kinderen ook gezonder snoepen.

Gezonde snoep, bestaat dat wel? Jazeker, je kunt wel degelijk gezond snoepen. Dit heeft dan ook te maken met hoe je met snoep om gaat en natuurlijk wat voor snoep je tot je neemt. Als de basis van de voeding van je kind goed is en het krijgt alle voedingsstoffen binnen, kan af en toe snoepen geenkwaad. Je kunt het ‘echte’ snoep ook niet verbieden, want dat werkt vaak averechts. Immers, ietswat niet mag dat moet wel lekker zijn en maakt het alleen maar aantrekkelijk wel te snoepen, bijvoorbeeld bij vriendjes. Hoe kun je dan toch zorgen dat je kinderen gezond snoepen?

Verantwoord-snoep-van-Gewoon-Snoepgoed-3
verantwoord snoep

 

Verantwoorde snoepvarianten

Je hebt ook alternatieven voor snoep. Helaas is dit wel iets duurder dan de reguliere snoepjes. Dit is ook wel logisch, want wat in massa geproduceerd wordt moet snel en lekker en veel dus zoveel mogelijk toevoegingen. Zelf koop ik zelf geregeld snoepjes van het merk Gewoon Snoepgoed. Deze zijn natuurlijk en er zitten geen chemische toevoegingen in.

Gewoon Snoepgoed is een klein, lief en verantwoord snoepwinkeltje met sinds kort een geheel vernieuwde overzichtelijke webshop. In hun assortiment vind je veganistische snoep, glutenvrije snoep en ook suikervrije snoep! Tevens bieden zij ook nieuwe biologische chocolade noten aan, deze zijn nieuw.

Suikervrije snoep? Jazeker!

Suikervrij mag je de snoepjes noemen als er geen toegevoegde suikers in zitten en ze koolhydraat arm zijn. Onder suikers verstaan we dan geraffineerd suiker. Door de suikers te ontdoen van koolhydraten en zetmeel wordt het ook mogelijk gemaakt voor diabeten te snoepen omdat de suikers langzaam worden. Langzame suikers zijn te halen uit groenten, fruit of noten. De snoep in het assortiment van Gewoon Snoepgoed is suikervrij en wordt niet gezoet met aspartaam maar met xylitol , agave siroop of met maltitol. Neem een kijkje hun gebruiksvriendelijke webshop en bestel je snoep gemakkelijk online. Je kunt bij hen online al een bestelling plaatsen vanaf 50 gram tegen zeer schappelijke prijzen; ze zitten hiermee tussen de goedkoopste en duurste aanbieders in en zijn daarmee goed betaalbaar.

Vegan

Maak van snoepen iets bijzonders

Natuurlijk kom je al een heel eind door te snoepen met gezondere glutenvrije en suikervrije varianten, maar vind je het lastig om maat te houden wanneer je begint met snoepen? Dan heb ik hier ook nog wat tips voor jou:

Een nieuwe gewoonte aanleren duurt gemiddeld 21 dagen tot deze eigen gemaakt wordt. Maak met je zelf afspraken en plan je snoepmomenten in. Stel hierbij prioriteiten. Bedenk wat je op de planning hebt staan qua eetmomenten. Mijn tips om snoepmomenten in te lassen, zonder hier een schuldgevoel bij te hebben:

page3image1589296

  • Geniet bewust van de keuzes die je maakt en voel je dan ook vooral niet schuldig. Dat ene taartje, en schaaltje chips per week zorgt er echt niet voor dat je je healthy lifestyle laat varen.
  • Je bent echt geen minder gezellige vriendin als jij dat derde glaasje wijn overslaat. Geniet wel lekker van die eerste twee glazen.
  • Eet en drink geen producten met suikers. Een glas cola staat gelijk aan een klein plakje cake.
  • Een schaaltje chips wordt niet lekkerder als de hele zak daarna verorbert moet worden. Alsje bewust genoten hebt van dat ene schaaltje heb je niet meer nodig.
  • Zoek de balans, de ene dag lekker veel gegeten en gesnoept compenseer je met eengezondere dag erna. Geen probleem voor je healthy lifestyle.
  • Maak er geen big deal van als je een keer extra gesnoept hebt, de volgende keer snoep jewat minder. Denk er niet teveel bij na. Wanneer je deze gewoontes eigen gemaakt hebt gaatdit vanzelf.
  • Ontzeg jezelf nooit van je favoriete snoepjes. Wanneer je jezelf dingen verbiedt wordt dedrang groter en maak je jezelf alleen maar ongelukkiger. Plan gewoon momenten in wanneer je deze hapjes wel mag nemen, dan geniet je er extra van!Spreek dus voor jezelf af wat je wel mag tijdens het etentje, en wat je laat staan. Zo maak je een bewuste keuze en geniet je bewuster van de keuze die je gemaakt hebt. Je kiest dan vanzelf op de juiste momenten om iets wel te nemen, of het te laten staan. En wanneer je dan gaan snoepen; doe dit dan zo gezond mogelijk met bijvoorbeeld de verantwoorde snoepjes van Gewoon Snoepgoed!Bekijk het assortiment van Gewoon Snoepgoed, gebruik de code ‘FNFSNOEPGOED’ en ontvang 10% korting op je bestelling!Wat zijn jouw tips om het snoepen te minderen? Laat het me weten in de comments van dit artikel 🙂
  • http://fnfhealth.nl/verantwoord-snoepen-kan-dat/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *